Det känns att Skördefest JH är redo för att ta ett steg vidare 

Det är nu sjätte året i rad som Skördefest Jämtland Härjedalen sätter bygdens småskaliga produktion och det lokala mathantverket på kartan. Genom evenemangen har vi lyckats koppla ihop konsumenter och producenter i lantligt miljö. På det sättet ökar vi medvetenhet om länets matproduktion och höjer kunskap kring jämtländska råvaror och hantverk. Just att kunna besöka gårdsägaren, träffa bonden och prata med mathantverkaren bidrar mycket till en högre förståelse för varandras förutsättningar. 

Sedan 2018 har Torsta AB och Hushållningssällskapet samverkat. Både för att dela resurser för att kunna genomföra ett event som  Skördefest men också för att tillsammans kunna utveckla Skördefesten i framtiden. Ida Lindman som är projektledare för Matkompetenscentrum JH i Hushållningssällskapet har genom projektet målsättning att vidareutveckla Skördefesten. 

Ida Lindman, Hushållningssällskapet

Ida, hur tänker du kring Skördefestens i framtiden?

– Alltså först vill jag säga att det känns jätteroligt att kunna jobba med en av länets roligaste evenemanget när det gäller lokal mathantverk och livsmedelsproduktion! Det finns många företagare som verkligen vill utveckla sin verksamhet och vi känner ett stort engagemang i branschen. Med nätverket Matkompetenscentrum vill vi stödja matföretagare genom att bl a åstadkomma med flera tillfälle för måltidsupplevelser. Skördefesten känns som mogen för att utöka och ta ett steg vidare. Det är därför vi kom på idén att lansera Skördefest presenterar Julöppet/ Påsköppet där länets matproducenter tar emot konsumenter under en gemensam öppen dag inför julen och påsken. På det sättet vill vi även attrahera turister att köra runt och köpa lokala produkter till jul- och påskfest.

Hur ska det gå till?

– Det blir öppna butiker runt om i hela länet för att konsumenter ska kunna göra sin julinköp direkt hos producenterna. Alla lokala matproducenter och livsmedelsförädlare kan anmäla sig att vara med och sälja deras produkter under en gemensam dag, nämligen den 15 december från kl. 10-16. Fokus ligger som under Skördefesten på lokalproducerat mat och råvaror.

Kostar det något att vara med?

– Hushållningssällskapet står via det delfinansierade EU-projektet Matkompetenscentrum för tid och resurser. Genom en symbolisk avgift på 200 kronor vill vi få intäkter till annonsering. Kommunikation och marknadsföring sker som i övrigt i samarbete med Torsta AB och via Skördefesten kommunikationskanaler.

>>Anmäl dig här

senast anmälning är den 31 oktober.